M/K Ballerina

Det Kongelige Teaters sæsonslutspil kønskampen M/K Ballerina og M/K Danseur Noble, hvor korpsets kvindelige og mandlige dansere hver får en hel aften aftens forestillinger, fører indtil videre kønskampen over i spalterne: Monna Ditmer i Politken er vældig begejstret for dameaftenen. Hun nyder og hylder matriakatet på scenen, som hun læser Jerome Robins koreografi, “The Cage”: “En flok hunner krabber rundt i forførende jagthumør og stikker kælent rumpen frem, mens de spidser deres syleskarpe kløer. Som nyudklækket dræberhun er Jodie Thomas med sine let akavede bevægelser og forundrede mine nærmest farligt rørende, sådan som hun per instinkt kværker en mand mellem lårene – hun er jo tydeligvis også besat af Jean-Lucien Massots macho-emmende han. Men dø skal han.” Kønskampen er afgjort, kvinderne er klart foran, både på scenen og mellem de to danseaftener selvom Monna Ditmer endnu ikke har set mændene endnu. (5 hjerter)

Henrik Lyding i JP er ligefrem forbeholden og hæfter sig mere ved formen end ved koreografierne kønspolitiske udtryk og kalder flere af aftenes koreografier hengemte hilsener fra Balletmuseet. ”The Cage” er fra 1951 og det mærkes på den uheldige måde. Balletten om edderkoppers kønsliv (!) er ganske vist skarpt og virtuost koreograferet, men virker umådelig bedaget” (2 stjerner)

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s